Get cool stuff @ NackVision.com

loghat negri Ganu..

8:47 AM Edit This 1 Comment »
so..aku putuskan nak wat first topik tentang loghat negeri terengganu..negeri kelahiran aku..tapi agak pelik sikit la..bukan loghat ganu yang pure tapi ini adalah cara budak2 ganu yang baru kluar dari ganu n cuba untuk bercakap bahasa pengantar yg standard kite la.

walaupun dah cover nak cakap KL tapi ade jugak loghat terengganu akan terkucil dari mulut mereka2 ini..termasuklah aku.. hahaharrr

topik ni agak melucukan jika ada sape2 yang faham makna loghat ganu ni..tapi takpe aku akan sediakan translation nye..jangan bimbang..

sebut psal ckp luar ni..teringat lak mse skolah dlu..ade g lwatan ke putrajaya..first time datang KL, time makan pun tibe n g la satu kedai makan..kawan aku ni nak mintak beg plastik nak letak kuih..ckp luar bkn main lg..skali pelik jer bunyinyer..
"bang,mintak supik(plastik) satu".ternganga abg kedai tuh...perkataan ni biasa tersasul..

ni pulak satu situasi: percakapan seorang pakcik n adik nurse....

pakcik :baru balik ye dik?
nurse:a'a pakcik...pakcik tgh wat ape 2?
pakcik:saje je tgh GERAK(sapu) sampah nie...daun2 berkuban anyaa (berselerak)...

Contoh2 ayat2 lain adalah:

1. semalan tido xpasang ubat nyamuk...abis merah2 badan kene kentit(gigit) nyamuk..

2. "eii nyamuk ni, aku katak(pukul) kan"

3. "eee..banyak nye nyamuk...beberong(bunyi bingit)"

4. banyakyer pasu kat sini...bercotet aret(berderet-deret)...

5. nak fotostat kertas ni due helai ek..nak selalu(segera)...

6. malas rase nk pakai sluar pangjan(panjang) hari ni....panas!!.

7. ade la sorang yg tgh marah mengeluarkan kata2 ini....

"aku pelankun dengan centon ni karang bengkok combon"...

...maksudnyer..aku ketuk dgn gayung ni, nanti karang bengkak , "combon" adalah penguat ayat utk loghat ganu,,maksudnye bengkak yang amat.

8. awak ade rokak(rokok) x??kalo ader,tolong cuncuh(cucuh) api slalu(terus/segera) kt rokak tu.

.....dan banyak lagi loghat terengganu yang tersasul keluar apabila org ganu bercakap luar daripada negeri ganu..

kalo aku teringat ttg ni aku gelak sorang diri jek..

..............sebelum mengakhiri topik ni..ada loghat terengganu untuk informasi semua...

>> Jo'ong maksudnyer hari mendung....berreeehhhh!!!




1 comment:

Gembala Kambing said...

Hahaha, best. Bagus la ko ajar, aku ingat aku nak kahwin dengan orang ganu la.Senang aku ayat sikit kt bakal mak ngn bapak mertua aku.Hehehe